niedziela, 9 maja 2010

65-lecie zakończenia II wojny światowej

Dzisiaj, w niedzielę, 9 maja 2010 r. w Rosji jest hucznie obchodzona 65 rocznica zakończenia II wojny światowej jako Dzień Zwycięstwa. W moim życiu trzy maje spędziłem za granicą.
W 1981 r. (29 lat temu) przebywałem w Moskwie i miałem wtedy możliwość zobaczyć z bliska niewyobrażalny rozmach obchodów Dnia Zwycięstwa w stolicy ZSRR w epoce Leonida Breżniewa.
W 1987 r. (przed 23 laty) brałem bezpośredni udział w obchodach celebrowanego z równie wielkim rozmachem Dnia Zwycięstwa w stolicy radzieckiej jeszcze wówczas Ukrainy - Kijowie.
Mój trzeci maj poza Polską spędziłem w Wielkiej Brytanii w 1990 r., ale tam, chociaż była to okrągła (45 rocznica) zakończenia wojny, obchody były prawie niezauważalne.
W Kijowie, 9 maja 1987 r. spotkaliśmy się z kombatantami wojennymi. Jeden z nich, Władimir Bronisławowicz Piliński (z pochodzenia Polak), ofiarował mi wraz z dedykacją swoją książkę, wydaną wprawdzie w języku rosyjskim, ale noszącą dwujęzyczny tytuł: "ШЛИ МЫ ВМЕСТЕ - SZLIŚMY RAZEM" (Wydawnictwo literatury politycznej Ukrainy 1985).

Dedykacja w j. ros.: Уважаемый Бжезиньски Здислав! Пусть все дни Вашей жизни будут мирными, солнечными! 9 мая 1987г. г. Киев
[po polsku oznacza: Szanowny Brzeziński Zdzisławie! Niech wszystkie dni Pana życia będą spokojne, słoneczne! 9 maja 1987r. m. Kijów]

W publikacji są wspomnienia m.in. o Wandzie Wasilewskiej. W. Wasilewska była współzałożycielką Związku Patriotów Polskich w ZSRR w 1943 r. Po wojnie nie wróciła do Polski. Wyszła za mąż za ukraińskiego dramatopisarza O. Kornijczuka i do śmierci w 1964 r. mieszkała w Kijowie. W maju 1987 r. udało mi się odnaleźć jej grób (z marmurowym nagrobkiem z polskim napisem) na Cmentarzu Bajkowym w Kijowie.

Pewne wydarzenia w naszej historii można zaliczyć do cudownych.
Czyż nie jest cudem brak wojny od 1945 r.? W naszej części kontynentu żyjemy w pokoju i cieszymy się nim już od 65 lat, najdłuższym takim pokojowym okresem w historii Europy! A czy nie jest cudem dobrowolne wyjście z Polski ostatnich oddziałów Armii Radzieckiej w 1993 r.? Tak naprawdę nasz kraj dopiero wtedy odzyskał pełną niepodległość.


For the first time ever, Poland’s armed forces have joined those from the US, UK, France and Russia, in Red Square parades to mark Victory in Europe Day in Moscow.

8 мая отмечается Международный день победы, связанный с подписанием акта о безоговорочной капитуляции Третьего Рейха. Документ был подписан в Реймсе во Франции 7 мая 1945 года, а днем позже, по требованию Сталина, еще раз – в Берлине.
*

Brak komentarzy: